Een dagje aan het werk in de kliniek! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Een dagje aan het werk in de kliniek! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Een dagje aan het werk in de kliniek!

20 Februari 2023 | Gambia, Sibanor

We werden rond half 7 wakker door de wekker of door de hanen buiten. Nadat iedereen wat gelezen en/of aangekleed was, gingen we ontbijten; yoghurt met muesli én chocolade. Want ja ookal ontbijten de mensen hier rond 11u, wij hebben toch wel graag wat in onze maag als we beginnen met werken.

Vandaag begonnen we de dag met het hele team in de nursing school. Dit is dus anders dan de andere dagen; alleen op woensdag hebben we een gezamenlijke opening. Een collega begon met een uitleg over TB (tuberculose), wat gevolgd werd over het Bijbelgedeelte over Filippus en de kamerling. Na de opening brachten we de Bijbel terug naar ons huisje en deden we ons uniformjasje aan. Een nieuwe werkdag kan beginnen!

Ik stond vandaag in de waiting hall, dit is de wachtruimte. Hier komen alle patiënten eerst langs, voordat ze naar een andere afdeling/ruimte worden verwezen. In de waiting hall kopen ze eerst een ticket, dus betalen ze voor een consult/de afspraak. Wanneer iemand een lab-test moet doen of medicijnen voorgeschreven krijgt, gaat de patiënt weer terug naar het ticket-locket om hiervoor een ticket te kopen. Nadat ze het consult-ticket hebben gekocht, geven ze hun patiëntendossier, welke op een geel papier is, af aan ons en nemen ze plaats op één van de banken. Als de patiënt betaald heeft, is dat te zien aan het papiertje als bewijs van betaling dat aan de gele kaart is geniet.

Als de patiënt aan de beurt is, wordt de naam genoemd. Ik zit daar met nog drie collega's, wat betekent dat we in een tweetal werken. De patiënt komt, dit kan een baby, kind of volwassene zijn. Op deze dag was het de dag dat er patiënten kwamen met een chronische ziekte (als hypertensie (hoge bloeddruk), diabetes (hoge bloedsuiker), sikkelcelziekte (erfelijke bloedarmoede), astma) en baby's voor gewicht bepalen en eventuele vaccinaties.

Als er een volwassene komt, wordt hem/haar eerst gevraagd op de weegschaal te gaan staan, wordt de bloeddruk handmatig gemeten, met de saturatiemeter het zuurstofgehalte en polsslag gemeten en met de temperatuur onder de oksel gemeten. Deze metingen, de vitale functies, worden opgeschreven op de gele kaart.

Als er een kind of baby komt, wordt hierbij niet de bloeddruk gemeten. Hier is niet specifiek een reden voor, maar een kind is nog maar klein en deze waarde heeft vaak geen toegevoegde waarde; als een kind ziek is, is dat ook wel te zien aan een andere meting. Wel wordt dus het zuurstofgehalte, polsslag, temperatuur en gewicht gemeten. Een kind tot ongeveer 3 jaar wordt gemeten op de kinderweegschaal, want dit geeft een specifieker gewicht.

Dan ga je kijken of er dingen opvallen aan de metingen en beslis je op basis daarvan naar welke afdeling de patiënt gestuurd mag worden. Zo wordt een man met een huiduitslag op de armen verwezen naar room 5 (nursing room), een vrouw met een hoge bloeddruk naar room 4 (chronic care), een kind met een hoofdwond naar room 5, een baby met ondergewicht ook naar room 5. Op

dinsdag worden zwangere vrouwen doorverwezen naar de scanning room om een echo te laten maken. Bij baby's wordt gekeken of de tijd er is om vaccinaties te krijgen, want baby's krijgen hier altijd alle vaccinaties die aangeboden worden en het is niet dat de ouder(s) kan kiezen wel of niet, dus dan wordt de moeder met baby doorverwezen naar de injection room.

Daarnaast wordt in de waiting hall bij de baby's en jonge kinderen ook gekeken naar het gewicht. Het is de bedoeling dat het gewicht geplot wordt in de groeikaart (zie ook de blauwe kaart bij de foto's). Door dit goed bij te houden, kan snel geconstateerd worden wanneer de groei van het kind niet loopt zoals dat zou moeten volgens de leeftijd. We merken dat de rekenvaardigheden hier nog niet helemaal goed onder de knie zijn, waardoor collega's met het invullen hiervan ook moeite hebben. Dit is niet erg, maar kunnen wij hen dit uitleggen zodat ze dit leren. Wanneer er geconstateerd wordt dat een baby ondergewicht heeft (klinisch redeneren in de verpleegkundige term), dat betekent dat de groeilijn van de baby in het gekleurde gedeelte komt of daaronder, wordt de moeder voorlichting en advies gegeven over het belang van goed en gezond eten. Voorbeelden van dit eten zijn vitaminen, mineralen, fruit

(banaan, sinaasappel), groenten (aubergine, wortel) en proteïne (ei, vis, bonen, granen). En dan is het belangrijk dat deze dingen allemaal gegeven worden, gedurende de dag door. Natuurlijk kan het ook zijn dat een kind in het gekleurde gedeelte komt van overgewicht, maar dit komt wel veel minder voor hier in de kliniek, maar dit is dan vaak in het begin van het leven van het kind en heeft de moeder goede borstvoeding met veel voedingsstoffen.

Rond 11 uur wordt er pauze gehouden en gaan de meeste collega's dan ontbijten, ik liep ook gewoon even naar huisje toe om wat te drinken en eten.

Rond 12 uur werd het rustiger en dan komen er ook bijna geen patiënten meer. Daarom ging ik bij care side, want daar kon ik helpen met de registratie van patiënten die langsgekomen waren voor hun chronische ziekte. Dit wordt bijgehouden op de computer en eventuele veranderingen in medicatie worden genoteerd.

Om 14 uur waren we daar klaar en liep ik naar mijn huisje toe. We gingen met z'n vieren lunchen. Bij de ingang van de kliniek zitten vrouwen die onder andere brood, sinaasappelen of pinda's. Hier hadden we een broodje tonijn met saus (andere soorten zijn met bruine bonen of ei met groenten). Dit aten we op in ons huisje en bespraken we de dag door, alle vier waren we namelijk op een andere afdeling/gebouw aan het werk.

Verder konden we 's middags rustig aan doen, want we hoefden ook niet zelf te koken, omdat we vanavond met de groep in Blue House mee gingen eten (we hebben hiervoor twee vaste dagen dat we mee-eten). Wat we dan zoal doen, gezellig kletsen, voor schoolopdrachten bezig, is videobellen met familie en vrienden, met de kinderen spelen, koekjes bakken, de was met de hand doen (alleen ondergoed, voor kleding komt de wasvrouw), boek lezen, een rondje lopen door Sibanor (dorpjes of natuur) of gewoon iets lekkers ontspannend.

Rond 20 uur gingen we richting Blue House, want dan is het eten meestal klaar en zijn de dokters klaar met de avondronde over de afdeling. We aten rijst met vis en saus, met yoghurt, watermeloen, papaja en koekjes na. Heerlijk! Ja aan het eten kunnen we wel wennen hier! We aten met een groep van ongeveer 20 mensen, wie dan collega's en buren zijn die hier ook op de compound wonen. Dat betekent ook veel vuile vaat, dus helpen we elkaar daarmee; een paar tafel afruimen, en afwassen, en afdrogen en opruimen, en schoonmaken. Hierdoor staat alles weer binnen een halfuurtje schoon in de kast. Het is altijd erg gezellig en mooie gesprekken, maar het kost ook wel energie, omdat je de hele maaltijd sociaal bent en Engels voor ons wel de tweede taal is. We sloten de dag samen af door een lied te zingen!

Weer terug in het huisje rond 22 uur, ging ik nog even snel douchen. Ik wen al wel aan de koude douche, en gelukkig stond er dit keer wel goede druk op de kraan. Nog een beetje de spullen opgeruimd van tafel, de vaat van onszelf terug in de kast gezet en nog even in de stoel in de kamer gezeten. Na wat lezen ook lekker naar bed gegaan. We wennen al steeds aan de klamboe om ons heen en het geluid van krekels om ons heen, ondanks dat sommigen 's nachts nog wel wakker worden, kunnen we wel goed tot rust komen.

• 22 Februari 2023 - 09:42

Lijsje:

Heerlijk om een beetje mee te mogen kijken!