Weekend naar de hoofdstad Banjul - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Weekend naar de hoofdstad Banjul - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Weekend naar de hoofdstad Banjul

29 Mei 2023 | Gambia, Sibanor

Het is weer weekend, dus tijd voor een nieuw avontuur!

Op vrijdagochtend zijn we op tijd met de gallehgalleh naar Bakau gereisd. We willen dit weekend naar Banjul, de hoofdstad, maar daar is geen hotel beschikbaar. Niet omdat er zoveel toeristen geboekt hebben, maar omdat er bijna geen hotels zijn. Bijna iedereen wil aan de kust slapen en in deze kleine hoofdstad is volgens de reisgids niet veel te doen. Het zou in 1 dagje moeten kunnen.

Zaterdag nemen we de proef op de som. We bezoeken eerst het nationale museum. Dit is een klein, maar interessant museum, met geschiedenis van de prehistorie tot aan nu. We zijn de enige bezoekers, maar als we vertrekken komt er net een klas schoolkinderen aan. Wat een timing.

Daarna lopen we langs oude, koloniale gebouwen naar de Albert markt. Deze bestaat uit een lokaal deel en een toeristisch deel. Hier kopen we verse groenten voor het avondeten, met €2,50 voor drie personen zijn we klaar.

Daarna kijken we even op het strand en lopen dan door de stad naar de Ark 22. Dit monument is gebouwd door de tweede president, als teken van de onafhankelijkheid en vrijheid van het land. Later veranderde hij zelf in een dictator die veel mensen heeft gemarteld en vermoord. Op de tweede verdieping van de ark is nu een museum waar o.a. veel door hem vermoorde mensen herdacht worden. We hebben op de ark geluncht, met uitzicht over Banjul. Daarna hadden we inderdaad in 1 dag alle hoogtepunten van de hoofdstad gezien (de haven/ terminal hebben we al eerder gezien) en wilden we terug naar Bakau. De gallehgallehs waren vol, maar we mochten met een Gambiaanse jongen meerijden, zodra zijn lekke band was vervangen. Daar hebben we hem even mee geholpen (lees: vooral toegekeken) en toen konden we vertrekken. Hij vond ons erg aardig en wilde een van onze nummers wel hebben en vroeg meermaals naar ons hotel, dus we hebben hem naar een publieke stopplaats laten rijden. Vandaar zijn we met de gallehgalleh naar het guesthouse gereden. Hij volgde ons naar de stopplaats, maar daarna gaf hij het op.

's Avonds hebben we lekker gezwommen in het zwembad en gekookt met verse groenten van de markt. Morgen gaan we de Nederlandse kerkdienst luisteren en dan is het maandagochtend alweer om 6 uur terug naar Sibanor te gaan, voor de nieuwe werkweek!