Ons huisje! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Ons huisje! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Ons huisje!

16 Februari 2023 | Gambia, Sibanor

Even iets meer over onze verblijfplek voor de komende 5 maanden.

We wonen met z'n 4-en in een huisje, genaamd "Little House". Dit huisje staat bij op de compound van de kliniek, dus binnen de hekken. Dit is echt overal zo dicht bij, heel handig! Dus als wij om 07.40u devotion hebben, hoeven we past 07.38u te vertrekken, want dan zijn we nog op tijd. Ook kunnen we dus tijdens de werkdag in de pauze naar ons huisje gaan.

Ons huisje heet "Little House", omdat het het kleinste huisje is op de compound maar voor ons groot genoeg. Het huisje bestaat uit een keuken met woongedeelte, twee slaapkamers en een badkamer. Ook is er een veranda, dus we kunnen ook heerlijk buiten zitten. Dan hebben we uitzicht op de kliniek, grote bamboes, voelen we de warmte en kunnen we genieten van de geluiden en mensen om ons heen.

Voordat we het huisje ingaan, doen we onze schoenen uit. Dit om te voorkomen dat er veel zand binnenkomt, maar doordat we veel op teenslippers of sandalen lopen, zijn onze voeten aan het einde van de dag alsnog wel vaak vies.

De keuken is groot genoeg. We kunnen zelf maaltijden maken of koekjes bakken, alleen moeten we een andere oven gebruiken omdat onze eigen oven niet werkt, maar dat is het probleem niet. Dus kunnen we genieten van de koekjes die Eva voor ons maakt! De eerste dagen lekte onze kraan steeds, gelukkig hebben we een andere kraan gekregen die nu niet drupt. Het water wat we opvingen met de druppen gooien we in het waterzuiveringsapparaat. Want ja, hier kunnen we het water niet uit de kraan drinken, maar wordt dit eerst gezuiverd. Dit apparaat kunnen we dan steeds bijvullen met water uit de kraan en wordt daarna gezuiverd. Gelukkig heeft tot nu toe niemand echt last gehad van het eten of drinken hier. De koelkast en vriezer doen het ook, alleen verschilt het soms per tijd of het goed gekoeld wordt of niet, maar alles beter dan dat het er buiten staat. We hebben met z'n 4-en geen schema's gemaakt wat betreft schoonmaken, afwassen, koken, etc. We laten het nu eerst maar kijken hoe het loopt, en worden de taken wel wat verdeeld en wisselen we daarin af.

Aan de keukentafel zitten we als we gaan ontbijten of tijdens het avondeten. En op de banken vaak 's avonds. Als we daar de tijd voor hebben tenminste, want wij raken al aardig gewend aan de Gambiaanse tijd van eten, dus dat betekent 's avonds rond 20u eten. Nadat dan alles opgeruimd is, afgewassen en gedoucht is wie wil, is het ook zo de tijd om naar bed te gaan.

Ook hebben we op de muur allerlei kaartjes, slingers of posters opgehangen. Dit maakt het huisje wat meer persoonlijker van ons, en het is natuurlijk ook gewoon leuk om er even langs te lopen en de kaartjes te lezen!

Op elke slaapkamer staat twee bedden, dit was wel even wennen, maar we kunnen elkaar de rust geven. We slapen met een klamboe, omdat hier muggen kunnen zijn met malaria. Nu is het momenteel nog niet de tijd dat er veel muggen zijn, dit is namelijk vooral in het regenseizoen, maar is dit uit voorzorg. Ook moeten we ervoor zorgen dat we de kasten gesloten houden, want het is hier stoffig en als het een dag hard waait, komt er zand naar binnen. Dit moet voorkomen dat alle kleding onder een laag stof komt en vervuild wordt.

De badkamer heeft een 'gewone' Hollands toilet en douche. Maar deze douche kent geen temperatuurregelaar in warm en koud water, dus douchen we ons met lauwkoud water. Dit was eerst wel even wennen, maar met temperaturen van meestal boven de 30 graden overdag, valt het nog wel mee hoe koud dit is. Vaak komt er wel water uit de kraan, maar soms is de waterdruk ook erg laag, waardoor nauwelijks water uit de kraan komt.

Evenals het water dat niet altijd goed stroomt, valt bijna elke dag de stroom wel een keer uit of doet de wifi het tijdelijk niet. Hierop waren we al wel voorbereid; al is het anders dan we gewend zijn, het is niet erg, we redden ons wel!

Twee keer in de week komt er een vrouw ons huisje schoonmaken. Elke donderdag komt een andere vrouw onze kleding ophalen en wast deze voor ons.

Ook woont er een gezin met vier kinderen op de compound en is er een gebouw ("Blue House") waar we zoals op de maandag en de woensdag avondeten en andere mensen slapen. De kinderen van dat gezin zijn in de leeftijd van 0 tot 7 jaar en die komen ook maar al te graag even bij ons kijken of om te spelen. En ook weten zij precies de snoepjes en koekjes te vinden ;)

Er is dus altijd wel drukte in en rondom ons huisje, maar we proberen ook wel echt de rust te vinden als iemand die nodig heeft. Ondanks dat we niet allemaal een eigen kamer hebben, kunnen we ons wel afzonderen of even lekker rustig zitten. Want naast de mensen om ons heen, hebben we ook veel dieren. Er lopen hier veel kippen en eenden, geiten, ezels en honden rond over de compound. Sowieso in de dorpjes lopen alle dieren los en overal langs. Elke ochtend worden we wel gewekt door één van de hanen en 's avonds kunnen we goed de krekels horen. (ohja, de kippen en eenden worden zelf geslacht door de buurman, dus dat kunnen we dan de maandag of woensdag op ons bord hebben liggen)