Einde stage en afscheid nemen - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Einde stage en afscheid nemen - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Einde stage en afscheid nemen

26 Juni 2023 | Gambia, Sibanor

Onze stage in Gambia is afgelopen… We hebben alle drie onze eindevaluatie gehad met de docent van school en hebben een goede beoordeling gekregen. Hier zijn we natuurlijk heel blij mee, maar dit betekent wel dat we weg gaan bij Sibanor Health Center. Wat zijn de vijf maanden omgevlogen en wat hebben we genoten!

Deze laatste week hebben we niet meer gewerkt. Onze laatste werkdag was namelijk vorige week en daarna zijn we de dagen weggeweest naar Kuntaur.

Toen we op zaterdag terug kwamen met de gallehgalleh van Kuntaur, hebben we regen gehad in Sibanor! Er viel ook regen op de reis naar Kuntaur toe, maar in Sibanor hadden we alleen nog maar eerder een paar drupjes gehad. En deze regen bij ons huis hebben we gevierd! Een waterballonnengevecht, de regendans en lekker vies worden. En niet alleen wij, maar ook de buurkinderen deden graag mee :). Het was heerlijk! Omdat we allemaal zo vies waren, hebben we ook de kinderen weer schoongemaakt. Daarna hebben we genoten van een kopje warme chocolademelk, mmmm!

Op zondag gingen we voor de laatste keer naar de kerk hier. Dat was bijzonder en mooi. Tijdens de dienst werden wij naar voren geroepen, sprak de pastor een bedankje uit en werd er voor ons gebeden. Dit omdat we de dienst voor de laatste keer bijwoonden en hier dus aandacht aan werd gegeven. ‘s Middags hebben we Vaderdag gevierd door onze buurman een cake te geven. Zelfgebakken bananencake met bananen uit zijn eigen tuin.

Verder de week hebben we nog wat afrondende of andere dingen gedaan. Een filmavond gehad in Blue House, een mooie film “Faith like potatoes”. Elke avond weer sterren gekeken. We hebben de schildering in de ward afgemaakt. Op de schommels die de buurkinderen als cadeau hebben gekregen, staan nu onze namen. We hebben geleerd om zelf ataya te maken, dus kunnen we dat nu thuis ook maken. We zijn nog naar de pre-school geweest, om mee te kijken tijdens de (Bijbel)lessen die de kinderen hier krijgen. Geleerd omGambiaanse pancakes te bakken. Een afsluitende fellowship op dinsdagmiddag gehad waarin we (Hollandse) spellen gingen spelen. Ook met de kidsclub hebben we ook allerlei spelletjes gedaan en genoten de kinderen van de middag. Nog een teamfoto gemaakt op het moment dat er veel collega’s waren. Heel veel appeltaarten gebakken, deze ingepakt en uitgedeeld aan collega’s. Begonnen met het uitzoeken wat mee moet en de koffer inpakken. Van de kliniek nog een shirt gekregen met de naam.

Op woensdagavond, de laatste avond, hadden we een afscheidsdiner bij het huis van de dokter. We aten kip yassa. Op donderdag middag was het dan tijd voor Sharon en Judith om te vertrekken. En dus ook voor afscheid nemen van de mensen op de compound, de kliniek en van Sibanor. De buurman bracht ons naar het vliegveld en Eva en Marlies reden mee. We hebben nog zakken met houtskool afgeleverd, zijn langs hun huis in Kombo gegaan en zijn samen met de buurman ergens uit eten geweest. Dit als afsluiting. Onze vlucht vertrok om 02.30u van Banjul, dus tot ongeveer 00.00u hebben we nog wat gekletst, geslapen of een spelletje gespeeld bij het restaurant. Na het inchecken van de bagage, hebben we afscheid van elkaar genomen. De vlucht had een tussenstop van vijf uur in Casablanca. En daarna door naar Schiphol in Amsterdam. Daar stond familie en vrienden op te wachten. Eva gaat nog verder op doorreis naar Guinee Bissau.

Nu onze stageperiode voorbij is, stopt ook deze blog. We hopen dat jullie een beeld hebben gekregen van de afgelopen maanden, de ervaringen die wij hebben opgedaan en dat de foto’s ook meer duidelijkheid brachten. Wij hebben superveel genoten, veel nieuwe dingen geleerd zowel verpleegkundig als persoonlijk! Dankjulliewel voor het lezen van de blogs!!

• 26 Juni 2023 - 19:08

Gea Mulder:

Hey Sharon en Judith,

Met veel plezier jullie gevolgd.

Wat een leerzame tijd. Maar ook geweldig mooi.

Groetjes Gea Mulder