We zijn veilig aangekomen in Gambia! - Reisverslag uit Brussel, België van thegambia - WaarBenJij.nu We zijn veilig aangekomen in Gambia! - Reisverslag uit Brussel, België van thegambia - WaarBenJij.nu

We zijn veilig aangekomen in Gambia!

Door: Allen

01 Februari 2023 | België, Brussel

Dinsdagmorgen 31 januari om 03.00 uur verzamelden we bij de incheckbalies van het vliegveld in Brussel. Nadat

we de koffers hadden gewogen (we konden zelfs nog 1 kg extra meenemen) en ingecheckt, konden we nog even naar onze familie. Nog een laatste praatje, een kopje koffie, foto’s en toen konden we de handbagage pakken om richting de douane te lopen. Hier kwam het laatste afscheidsmoment, dikke knuffels, een traan en met een zwaai liepen we door de poortjes. Familie kon ons niet zien wegvliegen, dus die zijn huiswaarts gegaan.

Het inchecken verliep allemaal soepel. Wat was het uitzicht mooi tijdens het vliegen, eerst de stad Brussel in het donker met lichtjes, we zagen de zon opkomen en later hadden we via Google Maps gevonden waar we vlogen langs de kust van Noord-Afrika. Ondertussen kregen we ontbijt en meerdere keren drinken. Iedereen heeft wel geprobeerd wat te slapen, dit is ook wel deels gelukt maar dit lukte niet zo lang. We begonnen het in het vliegtuig ook al steeds warmer te krijgen, want we kwamen natuurlijk steeds dichter bij Gambia.

Aangekomen op het vliegveld in Banjul gingen we met de trap het vliegtuig uit, we voelden direct de warmte goed. Het was 26 graden werd ons verteld. Onze paspoorten werden gecheckt en we konden onze ruimbagage van de lopende band pakken. Er kwam gelijk een Gambiaan naar ons toe die ons hielp met de koffers wegrijden. Bij de uitgang werden we opgewacht door de man die ons zou ophalen, helpen en naar het hotel brengen. De koffers pasten gelukkig net allemaal achter in de kofferbak.

We konden gaan rijden, met de tassen op schoot. We gingen wat in gesprek met deze vriendelijke man, maar waren ook momenten stil. We hadden zoveel te zien wat we allemaal nog niet eerder hadden gezien, zandwegen al waren ze wel bezig met asfaltwegen maken, auto’s rijden door elkaar, getoeter, mensen lopen op de verhoging en fietsers kom je tegen op de autoweg. Onze eerste stop was een deel van ons contant geld wisselen in daliasies. Daarna konden we een telefoonkaartje kopen zodat we een Gambiaans nummer hebben, maar Whatsappen kan dan nog wel met het ‘gewone’ nummer. Daarna werden we gebracht naar het hotel en ook daar weer geholpen met de koffers naar boven brengen. We hebben twee kamers, Sharon en Marlies slapen bij elkaar en Eva en Judith. We wilden even bijkomen en hadden even nergens zin in, dus nadat we even wat hebben gegeten en gedronken hebben we voor onszelf wat gedaan. Wr waren moe van de reis, doordat we de nacht eigenlijk niet geslapen hadden en alles nieuw was.

Na een uur slapen of gewoon even lekker zitten, zijn we op pad gegaan om water te halen. Eerst gingen we ook nog even op het strand kijken wat op loopafstand is van het hotel! Ook was het toen tijd om te gaan dineren, wat we gedaan hebben in een restaurantje. We genoten hiervan en hebben wel wat gegeten wat we ook in Nederland zouden kunnen eten: vis of chili con carne. Maar het was heerlijk!

Op de momenten dat we door de straten heen liepen of op het strand, werden we snel en veel gegroet door de Gambiaanse bevolking. Ook komen ze naar ons toe om een praatje te maken, ‘how are you?’, complimentjes, wat we doen hier of ‘ what’s your name?’. Op het strand zien we ook meerdere mensen langslopen met fruit die ze aan ons willen verkopen.

Na het eten zijn we weer naar de kamer gegaan en naar bed rond half 10. We gingen slapen of nog even wat opschrijven of lezen.

Morgen hebben we een rustige dag op de planning. Dat vinden we juist wel fijn, want dan kunnen we ons een beetje settelen en meer over de cultuur leren. Donderdag hopen we dan naar het Sibanor Health Center te gaan!

• 02 Februari 2023 - 23:40

Lijsje:

Ja het avontuur is begonnen!!!

Ga jullie volgen :)

• 03 Februari 2023 - 21:15

Groet Arie Ten Kate:

ziet er goed uit geniet ervan met z'n allen