Pasen in Gambia! - Reisverslag uit Wellingara, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Pasen in Gambia! - Reisverslag uit Wellingara, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Pasen in Gambia!

18 April 2023 | Gambia, Wellingara

Hier in Gambia wordt ook Pasen gevierd binnen de kerk. Er wordt een conferentie gehouden aan de kust waar dan alles kerken van ECG (Evangelische Kerk Gambia) bij elkaar komen. Dit is van donderdagavond tot zondagmiddag.

Donderdag hadden we dus eerst allemaal nog een gewone werkdag hier bij de kliniek. ’s Middags rond een uur of 3 vertrokken we voor een 1,5 uur rit met de auto naar Wellingara. We hadden een tas met kleding, lakens, toiletspullen én een kopje met lepel meegenomen. Met een tussenstop kwamen we rond half 6 aan op de plek waar de conferentie gehouden werd. Dit is een school waar de ECG-kerk bij op dezelfde compound staat. Deze avond was voor het aanmelden, dus dat deden we. Er waren al meerdere mensen, vooral veel kinderen. We kregen een klaslokaal aangewezen waar we konden slapen en daar lagen al allemaal bedmatrassen op de grond. De tas er neergelegd, even gerust en rondgekeken over het terrein. Ondertussen waren er al vrouwen bezig met het bereiden van het diner; dit gebeurde buiten, met grote pannen op het vuur en wie wilde helpen mocht helpen. Dus wij gingen er ook bij zitten en plukten we losse bladeren waar een sausje van werd gemaakt voor bij de rijst met kip. We maakten ook kennis met de man van de dokter. Uiteindelijk aten we rond 8 uur. Iedereen ging op de grond zitten en pakte voor een groepje van ongeveer 5 mensen een bak met eten en ging eten. Het mocht met de hand, maar wij hadden onze lepel maar even gepakt. Rond 10u tot half 12 hadden we een welkomsdienst in de kerk. Het thema werd ook toegelicht: ‘Called to serve’, ‘geroepen om te dienen’. Hier werd de planning van de komende dagen doorgenomen, de pastors waren aan het woord, we zongen liederen. Daarna gingen we naar bed en sliepen we met ongeveer 20 meiden in het klaslokaal. In totaal op de conferentie waren er ongeveer 200 mensen; zowel mensen uit Gambia als andere missionaire werkers en mensen uit het buitenland zoals wij.

De volgende morgen stonden we gewassen en aangekleed en wel om 7 uur weer in de kerk voor devotion, de gezamenlijke opening van de dag. Er werd een meditatie gegeven over het thema. Na een uur was dit afgelopen en hielpen we met het klaarmaken van het ontbijt: brood met een salade van gekookte eieren, aardappels en mayonaise. Dit en de thee met melk werd buiten neergezet en kwam iedereen langs om dit op te halen en ergens zitten om te eten. Na het ontbijt hadden we een 4-uur durende lezing door de pastors over het thema, zongen we liederen en dansten we daarbij. Ondertussen was er een kidsclub waar de kinderen heen gingen. Geluncht, dit keer benachin (rijst) met vis, ook weer in grote schalen zoals tijdens het hele weekend. ’s Middags hadden we een tijdje rust; hebben we uitgerust of gekletst met mensen, of nog wat geholpen met schoonmaken in de keuken. Aan het einde van de middag hadden we een groepsdiscussie en ging iedereen van dezelfde lokale kerk in een kring zitten. We bespraken vragen over het thema en hoe we dat bijvoorbeeld kunnen toepassen binnen de eigen gemeente, binnen Gambia en binnen je eigen leven. Na twee uurtjes hadden we tijd om te douchen, of naja, met een bakje onder de kraan en emmer en dit over je heen gooien om af te spoelen wordt je wel schoon. Opnieuw geholpen met het diner bereiden: rijst met vlees. Na het diner hadden we een prayers evening, gebedsavond, die duurde tot ongeveer half 12 en met zingen erbij. Ondertussen hadden we onze kamer ingesprayed met muggenspray, zodat we geen last hebben van de muggen ’s nachts, want we slapen zonder klamboe. Hierna konden we weer slapen.

Zaterdag hadden we opnieuw devotion om 7u en ontbeten we met het brood en salade. Na het ontbijt gingen we verder met de lezing van gisteren. Vandaag was ook een bijzondere dag; 22 mensen werden gedoopt (wat bij ons de belijdenis is). Alle jongeren kregen aan het einde van de lezing het woord om hun testimony, hoe ze tot geloof zijn gekomen. Na de lunch gingen we met een grote bus of in de auto naar de kust, want het dopen gebeurde in de zee. Dit werd gedaan met twee pastors, elke dopeling werd één voor één naar het water gebracht. Ook zeven jongeren uit de kerk in Sibanor werden gedoopt. Toen we weer terug waren bij de kerk en het diner hadden voorbereid, gingen we eten: mie met kip dit keer. Ondertussen werd buiten de muziekinstallatie klaargezet, omdat er op zondag nog meer mensen werden verwacht en we buiten de dienst hadden. Ook deze avond al gingen we daar buiten zitten: we hadden een quiz over Bijbelfeitjes, jongens tegen de meiden. Vragen over plaatsen, getallen en namen. Daarna werd de muziek aangezet, werd er gezongen en vonden de kinderen het vooral leuk om met ons te dansen. We lagen tussen 12 en 1 uur in bed.

Op zondag begonnen we niet met devotion, maar met ontbijten. Om 10u zou de kerkdienst beginnen, dit werd een halfuurtje later. Er kwamen ook steeds meer mensen, ook mensen die hier in Gambia op vakantie waren en alleen voor de kerkdienst kwamen. We gingen bidden, zingen, dansen, lezingen, preek, Heilig Avondmaal (de dopelingen kwamen daarbij op het podium zitten om daar hun eerst keer brood en wijn (wonjo) te nemen). De dienst duurde wel langer, tot ongeveer half 4. Dit was ook later dan gepland, want eigenlijk zou de dienst om 1 uur afgelopen zijn. We hadden toen ook wel zin in eten, maar de lunch was klaar. Daarna de tassen gepakt, klaslokaal opgeruimd en verder een beetje geholpen met opruimen en gekletst. We wachtten namelijk op de dokter met wie we terug reden naar Sibanor. We kwamen rond half 9 's avonds weer veilig aan bij de kliniek, waarbij we terug kijken op een mooi weekend, een interessant thema wat we mee kunnen nemen in ons leven en de manier van Pasen vieren in Gambia.