Een warm welkom in Sibanor! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Een warm welkom in Sibanor! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Een warm welkom in Sibanor!

Door: Allen

04 Februari 2023 | Gambia, Banjul

Na een rustig woensdagje aan het stand en bij het zwembad, was donderdag 2 februari de dag om naar Sibanor Health Centre te gaan! Rond 8.00 was iedereen wel wakker, een paar hebben gedoucht en de koffer moesten verder worden ingepakt. Daarna gingen we weer ontbijten bij het hotel. Dit was weer lekker uitgebreid, dus we hadden onze buiken weer goed gevuld, daarom hadden we de lunch overgeslagen.

We zouden om half 12 opgehaald worden, dus begonnen we met de koffer naar beneden brengen. Eén iemand bleef bij de koffers terwijl de anderen de koffers ophaalden. Ook moesten we nog geld wisselen, zodat we boodschappen konden halen en de huur voor het huisje konden betalen in Sibanor.

We hadden een hele lading koffers en tassen, dus werden er ook wat koffers op het dak geknoopt, onderweg moesten we hier nog extra touw voor kopen, zodat het goed bleef zitten met alle gaten en hobbels in de weg.

Rond 12 uur reden we weg. Onderweg gingen we boodschappen doen bij een supermarkt, hier kochten we blikken eten, grote verpakkingen en wc papier voor minimaal een maand. Het paste gelukkig allemaal nog bij in de auto.

We kwamen langs verschillende dorpjes, waar het best wel druk was. Hoe verder we reden hoe rustiger het werd, dus daar konden we wat harder rijden, zo'n 80km/h! We zagen van alles en moesten soms stoppen voor koeien op de weg of voor een controle van de politie bij de dorpjes.

Na een kleine 2 uur kwamen we aan in Sibanor!

Hier werden we hartelijk ontvangen. Ze gaven direct een hand en stelde hun voor. Iedereen hielp mee met het tillen van de tassen en koffers, zelfs de kinderen. We mochten nog niks uitpakken, alleen het het bevroren vlees in de diepvries leggen. We gingen eerst koffie/thee/water drinken. Heel gezellig, de kinderen kwamen ondertussen bij ons op schoot zitten en gingen spelletjes met ons spelen.

Daarna gingen we onze tassen en koffers uitpakken, hierbij hielpen de kinderen ook. Wij wonen in klein huisje, daarom noemen ze het hier 'little house'. Ze hadden verwacht dat wij pas morgen zouden aankomen, dus ondertussen werden er nog wat klusjes uitgevoerd, zoals het repareren van de deur en het ophangen van de klamboe's. Ook zakte het bed van Marlies direct in, dus die konden ze ook gelijk maken.

We werden gelijk uitgenodigd om met iedereen hier samen met dineren, zodat we zelf niet hoefden te konden. Dit was ons welkomsdiner! Heel leuk dat ze dit voor ons hadden georganiseerd, ondanks dat ze ons niet kenden. Ze wilden ons echt een warm welkom geven, zo voelde dit ook echt! We zouden rond half 8/8 uur gaan eten, alleen liep dit uit tot 9 uur. We hadden dus best wel zin in, want in Nederland zijn we dit natuurlijk niet gewend.

Het welkomsdiner was heel gezellig, we hebben er veel nieuwe mensen ontmoet die hier op de compound werken/wonen. We aten gepofte aardappelen, salade en een kippenbout. Het was heerlijk!

Aan het van de avond rond 11 uur gingen we snel terug naar ons huisje om lekker te gaan slapen onder de klamboe, na de reis en de vele indrukken.