Eerste werkweek! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Eerste werkweek! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek!

Door: Allen

11 Februari 2023 | Gambia, Sibanor

Onze werkweek bestaat uit werken van maandag t/m vrijdag vanaf 8 uur. De eindtijd is vaak verschillend, maar is meestal tot een uur of 2/half 3. Daarna is het te warm.

Op maandag, dinsdag en donderdagochtend starten we de dag met een devotion om 7.40. Hierbij gaan we naar dokter Mariathou haar huis en lezen daar een stukje uit de Bijbel, waarna we bidden voor de dag.

Op woensdagochtend hebben we de devotion met een grotere groep mensen om 8.30 in de 'nursing school'. Hier lezen we ook een stukje uit de bijbel en bidden we. Op vrijdag hebben we geen devotion.

Na de devotion gaan we even terug naar ons huisje om ons zorgjasje aan te doen en om onze bijbel weg te leggen.

Om 8 uur begint onze 'dienst'. Afgelopen week hebben we allemaal op alle afdelingen mee gekeken.

We hebben mee gekeken bij de wachtruimte, waar je de vitale functies meet en waar je de patiënten eventueel door stuurt naar een andere afdeling.

Ook hebben we mee gekeken op de afdeling chronic care, hier komen patiënten langs met een chronische aandoening, zoals een hoge bloeddruk, diabetes (suikerziekte) en sikkelcelziekte. Hier ben je vooral bezig met het uitschrijven van nieuwe recepten, zodat ze weer een maand vooruit kunnen.

We waren om de beurten op een andere afdeling. Zo hebben ze een aparte afdeling voor mensen met hiv/aids. Hier worden ze gecheckt, worden er medicijnen uitgedeeld en worden er maatregelen genomen wanneer iemand met aids zwanger is.

Ook is er een afdeling waar op maandag en woensdag de vrouwen met kleine kinderen komen, zij worden gecheckt. Op dinsdag komen de zwangere vrouwen om te luisteren naar het hartje van het kindje en om te kijken hoe het kindje ligt.

En dan heb je nog de zaal waar zieke mensen liggen. Hierbij loop je mee de dokters in de ochtend en checkt om de zoveel uur de vitale functies. Ook deel je hier medicatie.

Tussen half 11 en 12 heb je een halfuurtje pauze. Het is afhankelijk van hoe druk je bent, wanneer je gaat. Daarna is het vaak rustiger en rond 2 uur ben je vaak klaar. Soms help je dan nog met wat extra dingetjes.

In de middag waren we soms vrij, maar vaak hielpen we ook met andere klusjes, zoals gedoneerde spullen uitpakken, helpen met medicijnen sorteren en wondverzorging. Na het werk ging je vaak ook eerst nog lunchen, rond een uur of 3. We hebben deze week soms meerdere keren lunch gehad, omdat we dan ook bij de buren moesten mee eten, maar we zelf ook al lunch hadden gehad. Vaak haalden we een broodje, langs de kant van de weg.

Op maandag, woensdag en vrijdagavond aten we in de avond in de 'blue house' met meerdere mensen. Op vrijdag deden we dit, omdat we Marlies haar verjaardag vierden. De andere avonden hadden we zelf eten gekookt.

Aan het eind van de dag waren we vaak moe van alle nieuwe indrukken en ervaringen.

Ps. later zullen we nog een blog schrijven over de verschillende afdelingen apart.