De Bruiloft! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu De Bruiloft! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

De Bruiloft!

Door: Allen

15 Februari 2023 | Gambia, Sibanor

Vandaag, zaterdag 11 februari hadden we een Gambiaanse bruiloft. Het is hier normaal om iedereen uit te nodigen die bij de kerk zit of in het dorp woont.

De avond ervoor hielpen we al met het klaarmaken van het eten voor de bruiloft. Ook werd die avond de verloving gevierd. Dit ging samen met heel veel harde muziek tot de volgende ochtend 8 uur. Veel hadden we dus niet geslapen. Daarom bleven we die ochtend wat langer in bed liggen.

We hadden snel ontbeten en daarna hadEva verschillende vlechtjes in onze haren gemaakt voor de bruiloft.

Rond 12 uur zou de kerk beginnen, wij gingen heen in onze nette kleding, want onze Gambiaanse kleding was niet optijd klaar. Toen we net zaten werden we gebeld dat de kleding toch optijd klaar was, daarom gingen we nog snel terug om om te kleden.

Het is een traditie in Gambia om een stof uit te kiezen voor een bruiloft waar iedereen dan een kledingstuk van maakt, zoals een jurk, rok of shirt. Dit lieten wij ook doen door de plaatselijke man/vrouw die kleding maakt.

Toen we terug kwamen puilde de kerk uit en zaten er veel mensen buiten het gebouw te luisteren, omdat er binnen geen plek meer was. Wij bleven dus ook buiten zitten en volgend het via het raam.

De kerkdienst was bijzonder met veel verschillende elementen. Ze begonnen met een opening, daarna zingen en daarna werd het ja-woord gezegd.

Er werd daarna gebeden voor het bruidspaar en de papieren werden getekend.

Er werden weer een paar liederen gezongen. Zingen doe je hier vaak staand en deze keer was het onder begeleiding van een gitaar, keyboard en drumstel. Ondertussen klapt en 'danst' iedereen mee.

Daarna werd er nog een stuk uit de bijbel gelezen en nog meer gezongen.

Uiteindelijk waren we om half 4 weer terug.

Rond 4 uur werden we op de receptie verwacht. Hier kregen we een schaal met rijst, kruiden en kip, erg lekker. Het is hier normaal om met 3-6 personen uit 1 grote schaal te eten.

Ondertussen stond er weer harde muziek aan. Daarop werd gedanst door de bruidsmannen en -vrouwen. Daarna ging het echtpaar ook dansen. En uiteindelijk begon iedereen mee te doen.

Ondertussen werd er een mooie taart neergezet. Het echtpaar heeft dit gesneden en ze gaven elkaar een hapje. Dit staat symbool voor het zorgen voor elkaar.

Daarna werd er getoast op het echtpaar door verschillende mensen en door de plaatselijke dominee. En werden er cadeautjes gegeven, waar veel fotos van werden gemaakt.

We gingen tussendoor even snel naar ons huisje en toen we terug kwamen bleek het feest voorbij te zijn. Het was toen ongeveer half 8. Het echtpaar en naaste familie of vrienden gingen naar het huis van de familie van de man. Zodat ze daar zondag ook nog de bruiloft kunnen vieren met de buren van de man. In Gambia is het dus vaak normaal om minimaal 2 dagen bruiloft te hebben.

Wij gingen weer terug naar ons huisje en hadden een heerlijk rustige avond. Die nacht hadden we goed geslapen, zonder harde muziek.