Werken in Sibanor Health Centre! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu Werken in Sibanor Health Centre! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van thegambia - WaarBenJij.nu

Werken in Sibanor Health Centre!

Door: Allen

06 Februari 2023 | Gambia, Sibanor

Vrijdagochtend, 3 februari moesten we om 8.00 klaar staan, want we gingen vandaag mee met dokter Ruth. We werden al optijd gewekt door de kraaiende haan, de blaffende honden en andere dieren, een wekker hoefden we dus niet te zetten.

Ruth liep langs ons huisje en nam ons mee naar de kliniek. Daar maakten we kennis met dokter Mariathou. Samen met beide dokters gingen we langs de patiënten, deze waren heel divers. Er lag een moeder met een tweeling, eén van de twee had koorts en wilde niet goed drinken, daarom lagen zij daar. Ook lag er een ander vrouw met een uitslag op haar gezicht, dit werd behandeld en ze mocht naar huis met antibiotica. Zo waren er nog een aantal anderen, zoals in de kraamkamer waar die nacht drie baby's waren geboren. Deze baby's werden 'gecheckt', zo werd er gekeken of ze geen open gehemelte hadden, of de heupjes goed waren en nog een aantal dingen.

Daarna gingen de dokters de gegevens verwerken, dit gaat allemaal schriftelijk, een computer gebruiken ze hier amper.

We zouden daarna een verdere rondleiding krijgen, maar we waren gestrand bij de apotheek, waar we mee hielpen met het uitzetten van de recepten en het halen van nieuwe.

Om 2 uur werd het te warm en gingen we naar ons huisje. We gingen allemaal verschillende dingen doen.

Aan het eind van de middag kregen we als nog de rondleiding over het terrein, die was leuk om te zien en interessant.

Hier zijn ze gewend om pas laat op de avond te eten rond half9/9 uur. Wij moeten hier nog erg aan wennen, dus wij hebben al redelijk optijd gegeten. Dit hadden we zelf gemaakt.

In de avond wasten we wat kleding en deden we wat voor ons zelf.